+31 6 24176858 info@epizen.nl

AD(H)D-therapie

ADHD

ADHD staat voor ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’, ADD voor ‘Attention Deficit Disorder’. Bij ADHD staat hyperactiviteit centraal, bij ADD staat het aandacht tekort op de voorgrond. De diagnose wordt vastgesteld als men blijvend last heeft van onoplettendheid en/of hyperactiviteit-impulsiviteit. ADHD is op het schoolplein inmiddels meer regel dan uitzondering. Het maakt 30-50% uit van alle psychische stoornissen bij kinderen in basisschoolleeftijden (Buitelaar & Van Engeland, 1993). Circa 50% houdt ADHD in de volwassen leeftijd. Gemiddelde ratio meisjes/jongens is 1:3 (Buitelaar & Van Engeland, 1993; Searight e.a., 1995).

ADHD/ADD/ of andere stoornissen en Epigenetica?

Dat Ritalin of dexamfetamine werkt, wil natuurlijk niet zeggen dat ADHD het gevolg is van een chronisch gebrek aan deze middelen. Maar wat dan wel? Wat heeft iemand met de diagnose ADHD of ADD daadwerkelijk nodig? Wat is er aan de hand? Wat gebeurt er in de hersenen? Welke actoren spelen een rol? Waardoor wordt het gedrag van de mens beïnvloed? Aanleg? Emoties? Stofjes? Wat is verstoord? Waar zitten de tekorten? Hoe beïnvloed je bepaalde systemen? En waarom zou je dat willen? Belangrijke vragen waar je als ADHD therapeut graag een antwoord op wilt.

Op school hebben veel kinderen te maken met zo’n stoornis. Als docent en ADHD-therapeut help ik graag uw kind om zijn/haar gedrag enigszins te verbeteren en dus ook zijn/haar schoolprestaties. Ik ben ervan overtuigd dat voeding een middel kan zijn om de leef kwaliteit te verbeteren.